Terug naar de homepage

Foto's Israel

West-Amerika (2016)
Dubai, VAE (2016)
Val Cenis, Frankrijk (2016)
Zuid Afrika (2015)

Contact

Caesarea, Nazareth en Tiberias 07 Maart 2017 - 2757 keer bekeken
Vorige dag Volgende dag
We zijn om 06.50 uur wakker. Om 07.30 uur ontbijt. Om 09.00 uur in de bus. We zijn er helemaal klaar voor. Het is in de morgen 19°C en bewolkt. Vandaag staan op het programma: 1. Caesarea, Karmel, Nazareth en Tiberias. We gaan (via weg nr. 4) eerst naar Caesarea: we zien daar oude gebouwen: Romeins (Herodes de Grote, 25 tot 4 v.Chr.), Byzantijns, Moslims, Kruisvaarders (1099-1291, Franse koning Lodewijk de Vrome), Mammelukken. We zien de haven (belangrijke havenstad i.v.m vervoer van tarwe naar Rome).

We zien het paleis, het hippodroom. Om 12.15 uur gaan we met de bus (10 min.) naar een aquaduct (lengte 10-12 km., vanaf een bron bij het Karmelgebergte, gebouwd in opdracht van keizer Hadrianus, over een traject die een klein beetje afliep). Om 12.45 uur rijden weer verder naar het noorden. We zien direct al de uitlopers van het Karmelgebergte. Op de hellingen zien we wijngaarden. De betekenis van Karmel = Krim El = Wijngaard Gods. We zien watervijvers (kweken van vissen). Onze gids, Patrick Harlaar (een geboren Amsterdammer, die op 24 jarige leeftijd naar Israël vertrekt, een Joodse dame trouwt en nu al ruim 25 jaar daar woont), vertelt veel onderweg. Hij is een echte “story teller”. Hij vertelt o.a. dat één van de 3 grote vogelroutes over Israël loopt (vanuit of naar Afrika naar of vanuit het noorden (Europa).

Zeker 350 soorten. Hij vertelt ook het verhaal van Elia met de Baälpriesters. Izebel, de vrouw van koning Achab had deze godsdienst meegebracht uit Syrië. Hij vertelt ook dat in hoger gelegen gebieden de Druzen wonen (sinds de 11e eeuw, Arabisch sprekende minderheid, volgelingen van een sultan in Caïro die zichzelf zag als Allah op aarde, toen verdween, en wordt terug verwacht; zij geloven in 9 van de 10 geboden (niet het 4e Sabbatsgebod), geloven in reïncarnatie, zijn te onderscheiden door hun uiterlijk: blauwzwarte broek, kruis op de knieën, kaal, mooie snor. We lunchen in Daliat el Carmel: we eten een pita broodje (Nienke met schnitzel en ik met falafel (vermorzelde kikkererwten, daarvan een balletje gemaakt, gefrituurd = vegetarisch = Israëls bekend gerecht). Om 14.10 uur rijden we weer. We passeren de vlakte van Yizre’el = Jizreël (de gids vertelt van koning Achab, die persé de wijngaard van Naboth wil hebben(1 Kon. 21:1-19). Langs de weg zien we een rotsgraf. We rijden langs de overblijfselen van Tel Megiddo: 25 lagen geschiedenis.

De gids wijst ons kibboets aan en vertelt van het ontstaan: in de jaren 20 van de vorige eeuw: opgericht door teleurgestelde joodse bolsjewieken, communistisch gedachtegoed, alles t.b.v. de gemeenschap; populair in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw; grote sociale controle. Sinds de jaren 90 zijn er nog 250-300 kibboetsen, aan verandering onderhevig. Om 15.00 uur zijn we in Nazareth: een Arabische stad met 70.000 inwoners, 65% is moslim. In de Aankondigingskerk wordt de boodschap van de Engel aan Maria herdacht. Om 16.35 uur verlaten we Nazareth en gaan richting de stad Tiberias: het landschap van Galilea is erg aantrekkelijk: heuvelachtig, groen, afwisselend. De gids vertelt wat koosjer eten is: strikte scheiding tussen melk- en vleesproducten. We rijden door Kana (de bruiloft van Kana, 1e wonder van Jezus). We zien reclameborden: “Cana Wedding Wine”. Om 17.30 uur zijn we in Tiberias, gelegen aan de oevers van de Meer van Galilea (200 meter onder zeeniveau) en rijden direct naar het Astoria Hotel. Hier blijven we 2 nachten. In Tiberias is in de 5e eeuw de Talmoed geschreven. Het Sanhedrin was na de verwoesting van de tempel (in 70 na Chr.) uitgeweken vanuit Jeruzalem naar Tiberias. Hier heerst in de zomer een onaangenaam klimaat: 40-44°C met 85% luchtvochtigheid. Nu was het hier heerlijk: 22°C. Het meer van Tiberias wordt gevoed door de Jordaan.