Terug naar de homepage

Foto's Israel

West-Amerika (2016)
Dubai, VAE (2016)
Val Cenis, Frankrijk (2016)
Zuid Afrika (2015)

Contact

Tel Aviv 12 Maart 2017 - 2756 keer bekeken
Vorige dag Volgende dag
We zijn op om 07.00 uur. Koffer pakken en daarna om 08.00 uur ontbijten en om 09.00 uur vertrekt de bus richting Tel Aviv. Het is vandaag ca. 25°C. Het is weer stoffig. Om 09.00 uur rijden we eerst naar de Knesset, het parlement van Israël (120 leden (12 stammen), alleen 2e kamer, wordt gecontroleerd door het Hoge Gerechtshof). We zijn er om 09.30 uur. We zien een grote Menora, 7-armige kandelaar, geschonken door het Verenigd Koninkrijk aan de nieuwe staat Israël in 1948.

In Jeruzalem zien we nog een keer “de harp”, van dezelfde ontwerpen als de Zwaan = Erasmusbrug in Rotterdam. Daarna rijden we via weg nr. 1 naar Tel Aviv. We zien vele buitenwijken. We komen langs Emmaüs (van de Emmaüsgangers); vervolgens vertelt de gids het verhaal van de ark van het verbond bij Kirjat Jearim (in een oorlog nemen de Filistijnen de ark mee naar Ashdod maar hun god valt om in hun tempel, daarna gaat de ark naar Gad (ziekten) via Bethsemes komt de ark in Kirjat Jearim; op een wagen met ossen naar Jeruzalem, waar koning David voor de ark uit danst en zijn vrouw zich voor hem schaamt). De omgeving verandert snel: we zien bossen, veel groen: de regens vallen aan deze kant van de bergen en niet aan de andere kant (Judese woestijn).

De busrit van Jeruzalem naar Tel Aviv duurt ca. 50 minuten. We passeren ook nog het dal waarin Jozua vraagt en de zon staat stil. Het wordt bewolkter. We zien wijnbouw, tuinbouw, afgewisseld met wat bos. Tel Aviv is de 2e grootste plaats van Israël en heeft ca. 400.000 inwoners, met de randsteden erbij zijn dat er 2 ½ miljoen. De stad (gesticht in 1910) is de afgelopen 20 jaar enorm veranderd en is nu erg progressief. Het is 1 van de 10 mooiste strandsteden van de wereld. We doen een stadstour: we stappen uit bij het Rabinplein en staan bij de plaats waar Yitzak Rabin is vermoord. Dat plein heette eerste Amsterdamplein (nadat in de Bijlmer op de Kruitberg een El Al toestel was neergestort). Het is geen mooie stad maar wel levendig. We zien bij elk winkelcentrum beveiliging. Het is een seculiere stad. We stappen weer in de bus en rijden door een wijk met Bauhaus woningen (bouwstijl uit de jaren 20 van de vorige eeuw en doordat Hitler kwam is deze bouwstijl vanuit Berlijn naar Israël gekomen).

We zien weer allerlei verklede mensen (Poerimfeest). De staat Israël is in 1948 uitgeroepen in Tel Aviv; we passeren het huis van de burgemeester waar dat gebeurd is). We komen uit op de Boulevard langs de Middellandse Zee. Het is inmiddels helemaal bewolkt. Vervolgens rijden we door naar Yafo = Jaffa = Joppe. We zien gelijk oude gebouwen. Daar maken we een wandeling en zien o.a. het huis van Simon de Leerlooier (Petrus visioen met laken met onreine dieren). Ook heeft Petrus hier Tabitha opgewekt. Zelfs Napoleon is in Jaffa geweest (1799). We worden vrijgelaten van 12.30 tot 14.30 uur. Nienke en ik eten samen in een klein restaurantje: Aladin’s Restaurant (kipsalade en muntthee) en we wandelen door de oude binnenstad. Eerst naar het haventje (was niet veel). We zien Afrodites’ stenen (Poseidon, zeemonster). Er staat een stevige zeebries maar desondanks kunnen we niet ver kijken (stof). Er zijn veel kunstgalerieën. In de bus krijkgen we een handje van Fatima (via Joodse immigranten uit Noord-Afrika gekomen): hamsa = vijf / olijfhout: tegen het boze oog en voor het leven: blijf gezond. Vervolgens rijden we al voor 15.00 uur naar Netanya (i.v.m. de files). De rest van deze zondagmiddag brengen we door in de tuin van het hotel. We hebben gedurende zo’n twee uur een aardig gesprek over van alles en nog wat, ook serieuze onderwerpen, met z’n vijven. De predikant bedankte voor de catechisatie!
We eten om 19.00 uur en zijn om 20.30 uur op onze kamer (403). We logeren deze nacht weer in het Hotel Q. Nienke en ik spelen nog een paar potjes rummikub. Het regent deze nacht behoorlijk.