Terug naar de homepage

Israel (2017)
West-Amerika (2016)
Dubai, VAE (2016)
Val Cenis, Frankrijk (2016)
Zuid Afrika (2015)

Contact

River Kwai & Hell Fire Pass 07 Augustus 2008 - 1888 keer bekeken
Vorige dag Volgende dag
Vandaag vertrekken we vroeg in de ochtend met de minibus naar de drijvende markt van Damnern Saduak. Deze markt ligt ongeveer 100 kilometer ten westen van Bangkok in de provincie Ratchaburi. Het is een prachtig gezicht om die honderden smalle bootjes met fruit, levensmiddelen, vlees en vis te zien worstelen.

In de middag reizen we verder naar Kanchanaburi, beter bekend dankzij The Bridge over the river Kwai. We worden afgezet op een soort groot vlot van 6 bij 15 meter, waar een grote tafel staat. Dit is de plek waar we een lekkere typische Thaise lunch genieten. Maar tot onze schrik begint het vlot te bewegen en worden we door een veel te klein bootje de rivier op gesleept. We varen ongeveer 2 uur rond, terwijl we met ons voetjes in het water bungelen. Wat is het hier mooi en goed! Uiteindelijk worden we afgezet aan de kant en kunnen we een een museum bezoeken die bestaat uit bamboe-barakken, die er net zo uitzien als de jappen-kampen destijds.

Na een half uurtje komt er een heel kleine en veel te snelle boot aan waar we mogen instappen. Deze boot blaast ons naar de beroemde brug over de rivier: The bridge over the River Kwai.
De brug valt ietwat tegen. Hij is niet heel groot, niet heel mooi en niet bijzonder. Maar wat hem zo bijzonder maakt, is het feit dat hij al talloze keren in verschillende films te zien is geweest.

Vele toeristen liepen over de brug, gewoon over het spoor heen, met grote stappen om niet door de brug heen te vallen. Plots hoorde we een trein aankomen en zag je verschrikt alle mensen opzij springen.
Het gaat maar net goed, eigenlijk zoals zo vaak in Thailand.

Eind van de middag gingen we op weg naar ons volgende hotel. En wat voor een! Een prachtig resort midden in de jungle. Een groot zwembad waar we 's avonds nog even een duik hebben genomen. Daarna de karaoke bar in, waar we onder genot van een biertje mee hebben staan zingen met de Thaise mannelijke zanger zie Celine Dion imiteerde!

08 Augustus 2008
Vandaag vertrokken we uit het prachtige resort richting de Hell Fire Pass. Het heeft 's nachts flink geregent, want zelfs de loopbrug naar onze bungalow stond een meter onder water, terwijl er gisteren nog een meter onder zat. Het was ook heel erg vochtig. Alles besloeg direct, het duurde een uur voordat de camera weer beeld gaf.

Na een ritje van een uurtje kwamen we aan op de Hell Fire Pass. Deze pas is in de Vietnam-oorlog aangelegd door de duizende gevangen genomen Thaise mensen. Kilometers spoorlijn was hier ingegraven door rotsen. Het spoor was bijna helemaal verdwenen op een aantal plekken. De naam Hell Fire Pass komt van de vele rode fakkels die 's nachts voor enige verlichting zorgde. Dit deed de mensen denken aan de weg naar de hel.

Na deze wandeling zijn we op de trein gestapt, wat een hele belevenis was. Toen de trein aankwam, moesten we snel het spoor oversteken om aan de juiste kant uit te komen. We moesten dan ook rechtstreeks vanaf het spoor in de trein stappen. Ons viel direct op dat de trein geen ramen had. In principe was dat ook niet nodig, want het was warm genoeg. Alleen rijdend door de jungle moest je je hoofd nog wel eens wegtrekken omdat er ineens een tak naar binnen zwiepte. De treinreis ging dwars door de jungle heen en reed op een gegeven moment vlak langs de rivier. Een prachtig gezicht!

We overnachtten in een drijvende bungalow op de River Kwai. Het was warm en vochtig. We zaten heerlijk op ons balkonnetje waar het water met flinke vaart onderdoor ging. Het heeft verderop flink geregend, het water was helemaal bruin van de modder en stond hoger dan normaal!

Maar voordat we gingen eten stond er nog 1 activiteit op ons programma: Raften op een bamboe-vlot over de rivier! We werden gedropt op een vlot die door een veel te klein bootje stroomopwaarts werd gebracht. De boot had er merkbaar moeite mee door de sterke stroming, maar na een uurtje waren we op de eindbestemming en werden we los gegooit! We dreven stroomafwaarts met het vlot en af en toe maakten we een sprongetje in het water! Heerlijk!