Terug naar de homepage

Israel (2017)
West-Amerika (2016)
Dubai, VAE (2016)
Val Cenis, Frankrijk (2016)
Zuid Afrika (2015)

Contact

Tsjernobyl & Pripyat 03 Juli 2010 - 506 keer bekeken
Vorige dag
Die zaterdag werden wij 's ochtends vroeg opgehaald bij het hotel voor de reis van 2 uur naar de grens van dit gebied. We wisten dat er maximaal 16 personen mee konden. Wat we niet wisten, is dat we bij een grote vrienden-groep waren ingedeeld, allemaal afkomstig uit Denemarken.

Documentaire
Onderweg naar het rampgebied stond er een opgenomen documentaire op over de ramp destijds, uitgezonden op National Geographic Channel. Hierin werden feiten gemeld waar je kippevel van kreeg.
Na anderhalf uur was de documentaire afgelopen en werden de wegen leger en leger. Op een gegeven moment waren we nog de enige in de wijde omgeving. Kilometer na kilometer reden we over de verlaten en slecht onderhouden weg naar de 1e controlepost.

Controlepost
Na een 10 minuten papier-werk en controles van de bus mochten we verder. Onze eerste stop was in Tjsernobyl, het dorp dichtsbij de kerncentrale. Gek genoeg is deze plaats minder hard getroffen dan Pripyat.
In Tjernobyl werden we uitgeladen bij een klein gebouw, waar we binnen kennis maakte met onze gids en kregen we instructies over wat we wel en vooral niet mochten doen. Geen eten, geen drinken, niets aanraken, niets meenemen, niet op het mos lopen (dit trekt de straling erg aan) en nog een flink aantal don'ts. De lijst met dingen die wel toegestaan waren, was een stuk korter.

De kerncentrale
We stapten weer in de bus en reden een half uurtje verder. Zowel links en rechts was alleen maar steppe en bos te zien. Heel af en toe een verlaten en vervallen schuur of huis, en soms een rood-geel bord met een nuclear symbool erop. Wij wisten genoeg. Na een half uur rijden kwam er meer bebouwing, welliswaar allemaal vervallen. Op 1 groot complex na. We herkende het direct: De beruchte kerncentrale nr 4 van Tsjernobyl. Dit is de plek waar het 25 jaar verschrikkelijk fout ging. Tot onze schrik vertelde de gids dat centrale nummer 5 en 6 nog tot 1996 in gebruik waren.

We kregen 5 minuten, daarna moesten we weer weg. De geigerteller sloeg flink uit, rond de 40 uSv. Ter vergelijking: in het dagelijks leven is de straling 0,1 uSv! Snel weg hier!

Pripyat Hospital
Een half uur later reden we nog steeds door groene bossen en overwoekerde wegen. Plots zei de gids dat we er waren: het centrale plein in Pripyat. We dachten dat hij een grapje maakte: we stonden nog midden in het bos. Maar toen we beter keken zagen we vervallen flatgebouwen tussen de bomen en struiken door. Onze eerste halte was het Pripyat Hospital. We pakten onze camera en statief, juiste lens erop en door het struikgewas op zoek naar de ingang. Even later stonden we binnen. Voor ons zagen we een lange donkere gang met een heleboel puin. Er lag van alles in de gang, van verrotte rolstoelen tot poppen en schoenen. Een indrukwekkend gezicht, maar we lopen continue met kippevel op ons rug.

Pripyat militairy school
Onze volgende bestemming was de militaire school, waar kinderen tussen de 4 en 18 les kregen in de dagelijkse zaken van het leven. Van lezen en schrijven tot het schoonmaken van je wapen. Hiet bizarre was dat de schoolschriftjes nog open lagen op de dag van schrijven en de knuffels nog op de grond lagen. Maar het meest angstaanjagende waren nog wel de gasmaskers die overal lagen. Deze hebben helaas niets geholpen. Ook hebben we een bezoekje gebracht aan de sportzaal, waar de basketballen nog op de grond lagen. De houten vloer was volledig vergaan.

The Pripyat Playground
Na de school zijn we verder gereden naar een van de bekendste plekken van Pripyat; de speeltuin. De speeltuin is een stille getuige van deze vreselijke ramp. Erg luguber om te vertellen is dat dit park nooit open is gegaan voor publiek. De opening zou plaatsvinden precies 3 dagen na de ramp. Het kwam er nooit meer van.

In dit park zijn een klein aantal attracties te vinden, waarvan de bekendste toch wel het reuzenrad en de botsauto's zijn. Maar als je het reuzenrad ziet, vraag je je toch wel af hoe lang deze nog staat. De botsauto's zijn helemaal overgroeid met struiken en mos. Niet te dichtbij komen dus. De draaimolen die hier ook stond was in verregaande staat van ontbinding: de houten vlonders waren bijna helemaal weg en de stalen bakjes waren al los gebroken.

The Pripyat swimmingpool
Spelers van spellen als 'Call of Duty' of 'Stalker' kennen veel van de bezochte locaties wel. Zo ook het zwembad van Pripyat. Er zit geen water meer in. Datzelfde geldt voor de ramen van het zwembad.
Heel herkenbaar is de grote hoge duikplank bij het zwembad.

De terugreis
Na een lange dag rondsjokken door de verlaten gebieden, honderden foto's geschoten te hebben en vele kippevel momenten te hebben ervaren, reden we terug richting Kiev. Onderweg het gebied uit moesten we nog stoppen bij de grenspost. Hier moesten we weer allemaal uitstappen en gingen controleurs de bus in. Wijzelf werden naar een gebouw langs de weg geleid waar we door een scanner heen moesten. Hier moesten we onze voeten op 2 steunen zetten en onze handen tegen 2 platen aanhouden. Even later ging het poortje open. Bij een van de reis-genoten sprong hij op rood. Na nogmaals 2 keer scannen was het toch groen... lekker betrouwbaar dachten we nog.

's Avonds in het hotel zijn we snel onder de douche gesprongen. Na ongeveer 7 keer mijn haar gewassen te hebben hadden we het gevoel weer schoon te zijn. Maar ja, schijn bedriegt, want deze straling kun je niet van je afwassen.

Meer foto's zijn hier te vinden